Baklažán málo známy no veľmi zdravý

Vedeli ste, že baklažán má minimum kalórií a je navyše veľmi zdravý?  Baklažán sa nazýva aj Ľuľok baklažánový pretože patrí do čeľade ľuľkovitých rastlín. Botanicky je to ovocie, ale my ho skôr poznáme ako zeleninu. Pochádza z Nepálu, Indie, Bangladéšu, Pakistanu a Srí Lanky. Tvarom pripomína často veľkú hrušku. Jeho typickou farbou je tmavofialová ale môže sa vyskytovať aj biely či oranžový, závisí to od odrody.

Význam pre zdravie

Baklažán obsahuje vysoký podiel vody a to až 89 %. Tiež obsahuje veľa draslíka, vitamínov skupiny B – B1, B2, B5, B5, B9 vitamíny C, E, K, vlákniny,  mangán a meď, minerály, vápnik, železo a fosfor, antioxidanty, a pektín. V žiadnom prípade nejeme baklažán surový, obsahuje totižto solanín čo je jedovatá látka, ktorá sa varením rozpúšťa a stráca. Baklažán má antibiotické účinky, hydratuje telo, čistí krv, pomáha pri detoxikácií a podporuje trávenie.
Jeho veľkou výhodou je, že obsahuje silné antioxidanty v šupke, ktoré účinne chránia membrány nervových buniek a vitamín B1 podporuje tvorbu acetycholínu, ktorý prenáša signály z mozgu do svalov. Obsahuje len 28 kalórií preto je vhodné ho konzumovať počas chudnutia aj pri udržaní váhy, ako doplnok stravy. Konzumovať ho môžeme pokojne aj 3 krát do týždňa.

Vynikajúci je keď si ho pripravíme grilovaný, pečený alebo varený.

Prehľad toho ako pôsobí baklažán na zdravie:

 

  • Podporuje imunitný systém
  • Účinne detoxikuje celý organizmus
  • Má antibiotické účinky
  • Posilňuje mozog
  • Podporuje chudnutie
  • Znižuje krvný tlak
  • Ovplyvňuje množstvo voľných radikálov čo sa nám dostanú do tela
  • Znižuje riziko cukrovky
  • Pôsobí ako prevencia proti rakovine
  • Udržuje zdravú a pevnú kožu
  • Prečisťuje a podporuje funkciu pečene
  • Prečisťuje krv
  • Znižuje vysoký cholesterol v krvi
  • Pôsobí ako prevencia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami
  • Priaznivo pôsobí aj proti stresu

 

 

Načo si pri baklažáne dávať pozor:

Baklažán rozhodne nemá rád chlad v chladničke nám vydrží maximálne 7 dní. Treba si dávať pozor na to aby nám nezačal  veľmi mäknúť až tak, že začne byť gumený. Vtedy dužina v ňom stmavne a zhorkne. Ak nechceme aby sa pri grilovaní či pečení, alebo smažení z neho stala špongia plná tuku, najprv ho pred úpravou nakrájame a posolíme. Tým sa začne z neho vyplavovať horkastá šťava a tak bude mať potom výbornú chuť aj mäkkosť. V obchodoch či na trhoviskách si vždy vyberáme pekné tmavofialové plody, ktoré sú dostatočne pevné a tvrdé. Určite si nikdy nevyberáme tie ktoré sú povrchovo poškodené alebo gumené.

YOUR COMMENT